mandag 11. august 2014

Kopi av gammel kofte fra Finnmark

En svært god bekjent av meg viste meg en gammel og totalt oppbrukt kofte som hennes mor hadde strikket. Om moren den gangen hadde brukt mønster eller fantasien vet jeg ikke. Det knytter seg ihvertfall mange minner til denne kofta fikk jeg vite.
Jeg falt umiddelbart for den fargerike jakka med det retro mønsteret, og spurte om å låne den for å tegne av mønsteret.
Diagrammet ble liggende et par timer og rope til meg, og ettergivende som jeg er, tok jeg en tur i garnlageret for å lete etter rester med samme farge som originalen.
Da mitt lager ikke kan beskrives som direkte magert, var alt komplett med unntak av hovedfargen. Nærmeste "garnbutikk" sånn uti kvellinga var kun Europris, et greit alternativ prismessig når vi er inne på temaet garnslanking, og før kvelden var omme var jeg godt på veg med første ermet.
Resultatet er på bildet. Brukte maskeantall og lengde fra et koftemønster, pinne nr 3 1/2, knappene er kjøpt på Ebay, og kofta - ble selvsagt overrakt til opphavsmannens datter.



Sommerhilsen fra (som har vært i dvale en god stund)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar